Naziv projekta: Nova železnička pruga Gradec – Sveti Ivan Žabno
Lokacija: Hrvatska
Projektantski tim: Granova, specijalizovana projektna firma za izradu projektne dokumentacije i konsalting u oblasti transportnog inženjeringa, naročito železničke infrastrukture.
Cilj: Glavni cilj izgradnje nove železničke veze između Gradeca i Ivana Žabna bio je približavanje Bjelovarskog kraja gradu Zagrebu.
Projektni objekti: 12,2 km nove železničke pruge, 1 most preko reke, 5 putnih nadvožnjaka, 1 putni podvožnjak, železnički i drumski propusti, 2 železničke stanice, 3 železnička stajališta, 2 pružna prelaza, novi železničke peroni, barijere od buke, signalizacija, barijere, 9km novih priključnih i obilaznih puteva.
Korišćeno softversko rešenje: Ferrovia od CGS Labs-a
Vrednost projekta: 34.4 miliona evra
Glavni cilj izgradnje nove železničke veze između Gradeca i Ivana Žabna bio je približavanje Bjelovarskog kraja gradu Zagrebu. Završena je u decembru 2019. godine i bila je prva novoizgrađena železnička pruga u Hrvatskoj u 52 godine. Putovanje vozom od grada Bjelovara do Zagreba sada traje oko sat vremena, omogućavajući stanovnicima brži i bolji način da svakodnevno putuju do škole i posla.
Nova železnička stanica Sveti Ivan Žabno
Izvor: https://www.hzinfra.hr/gradnja-nove-pruge-gradec-sveti-ivan-zabno/
Plansku dokumentaciju za novu prugu izradila je hrvatska kompanija Granova d.o.o. Granova je specijalizovana projektna kancelarija za izradu projektne dokumentacije i konsalting u oblasti transportnog inženjeringa, posebno železničke infrastrukture. Bave se planiranjem novih i rekonstrukcijom postojećih železničkih pruga, remontom postojećih, rekonstrukcijom postojećih i izgradnjom novih stanica i stajališta, planiranjem industrijskih koloseka i terminala za pretovar rasutih tereta itd. Kreativni duh inženjera Granove postao je simbol savremenih, kvalitetnih dizajnerskih rešenja, koja su osnova za realizaciju dinamičnog razvoja u procesu ulaganja u železničku infrastrukturu.
Železnička pruga je duga 12,2 km i u potpunosti je projektovana uz pomoć Ferrovia softvera. Ferrovia je profesionalno rešenje, usklađeno sa BIM tehnologijom za projektovanje železnica i analizu železničkih pruga u skladu sa lokalnim smernicama zemlje. Uključuje sve potrebne alate za projektovanje, koji pomažu korisniku da projekat dovede na najviši mogući nivo. Pored svih funkcionalnosti koje nudi softver Ferrovia, Granova vidi prednosti i u trenutnoj pomoći i podršci lokalnog distributera.
Nova pruga je planirana kao neelektrifikovana jednokolosečna pruga za projektovanu brzinu od 120 km/h, čiji su profili projektovani tako da se u budućnosti može elektrificirati. Širina koloseka je 1435 mm. A pruga je izgrađena novim šinama 60 E1 položenim u razmaku od 60 cm na prednapregnutim armiranobetonskim pragovima. Šine su pričvršćene za pragove elastičnim pričvrsnim materijalom koji pruža otpor u uzdužnom i poprečnom pravcu.
Tipičan presek novog železničkog koloseka Gradec – Sveti Ivan Žabno
Pruga ide preko blago brdovitog terena i projektovana je tako da se maksimalno prilagodi terenu, izbegavajući visoke nasipe i duboke iskope. Prilikom planiranja visine nove trase, projektanti su morali da uzmu u obzir mnoge druge faktore. Pored visina postojećih železničkih pruga na koje se spaja nova pruga, morali su da uzmu u obzir i visinu postojećih saobraćajnica i budućih nadvožnjaka i podvožnjaka, visinu postojećih vodotokova, propusta, mostova, kao i profila saobraćajnica.
Situacioni planovi za novu železničku trasu, napravljeni pomoću softvera Ferrovia
Najsloženija građevina na železničkoj pruzi je Glogovnički most. Ovaj novi most je od armiranog betona i građen je kontinualnom pločom u tri raspona. Sa svake strane mosta postavljena je i pešačka konzola. Izgradnja mostovske konstrukcije izvedena je betoniranjem na licu mesta pri niskom vodostaju. Da bi se formirao iskop za temelje stubova, bilo je potrebno pregraditi vodotok u uzdužnom pravcu zemljanim zidom i čeličnim daskama. Pored mosta, trebalo je planirati pet putnih nadvožnjaka i jedan podvožnjak, železnički i drumski propusti, kao i pružni prelazi.
Novi podvožnjak na jedinstvenoj pruzi Gradec – Sveti Anton Žabno
Izvor: https://www.hzinfra.hr/gradnja-nove-pruge-gradec-sveti-ivan-zabno/
Gradilište
Izvor: https://www.hzinfra.hr/gradnja-nove-pruge-gradec-sveti-ivan-zabno/
Za potrebe nove pruge bilo je potrebno obnoviti stanice Gradec i Sveti Ivan Žabno i izgraditi tri nova međustajališta. Stajališta su opremljena platformom za ukrcavanje i izlazak putnika, nadstrešnicama, parking mestima, stajalištima za bicikle, klupom sa pet sedišta, kantama za otpatke, rasvetom i ogradom. Izgrađeni su i novi pristupni putevi stanicama i stvorene su zelene površine nakon završetka izgradnje.
Nova železnička stanica Sveti Ivan Žabno
Izvor: https://www.hzinfra.hr/gradnja-nove-pruge-gradec-sveti-ivan-zabno/
Prilikom planiranja trase razmatrano je i nekoliko mera zaštite životne sredine. Posebna pažnja se morala posvetiti planiranju odvodnje vode i stvaranju prirodnog ekosistema. Osim toga, pruga prolazi i kroz šumsko područje, pa su se na ovom području morali napraviti migracioni koridori za prolaz divljači. Projektom su predviđene i mere zaštite zemljišta na način da je predviđeno uklanjanje humusa duž cele železničke pruge, kontrolisano privremeno skladištenje duž pruge i završno humusno premazivanje kosine nasipa.
Modernizacija železničke infrastrukture na pruzi Bjelovar-Zagreb pobuđuje očekivanja značajnog povećanja teretnog i putničkog željezničkog saobraćaja. Istovremeno, predstavlja početak budućih projekata koji će proširiti i razviti železničku mrežu u Hrvatskoj i promovisati korištenje javnog prevoza.
O Granovi
Granova je specijalizovana projektna kancelarija za izradu projektne dokumentacije i konsalting u oblasti transportnog inženjeringa, posebno železničke infrastrukture. Bave se planiranjem novih i rekonstrukcijom postojećih železničkih pruga, remontom postojećih, rekonstrukcijom postojećih i izgradnjom novih stanica i stajališta, planiranjem industrijskih koloseka i terminala za pretovar rasutih tereta itd. Kreativni duh inženjera Granove postao je simbol savremenih, kvalitetnih dizajnerskih rešenja, koja su osnova za realizaciju dinamičnog razvoja u procesu ulaganja u železničku infrastrukturu.