CGS Labs softver je rešenje od poverenja za mnoge kompanije koje žele da unaprede svoje upravljanje projektima i povećaju performanse. CGS Labs softver se izdvaja od ostalih softvera jer uključuje specifične standarde projektovanja i propise svake zemlje, čineći ga lakšim za korišćenje i prolagođavanje. Štaviše, softver CGS Labs nudi besprekornu integraciju između svojih različitih modula, omogućavajući korisnicima da kreiraju sveobuhvatan projekat sa lakoćom.
IPSA je jedan od dugogodišnjih korisnika CGS Labs softvera, a intervjuisali smo gospodina Predraga Šarkinovića, šefa projektnog odeljenja za puteve i saobraćaj, kako bismo saznali više o njihovom iskustvu.

Šef projektnog odeljenja za puteve i saobraćaj
Počeli smo da koristimo CGS Labs softver 2014. godine, kada smo kupili paket CGS Labs softvera koji je uključivao: PLATEIA softver za projektovanje puteva FERROVIA softver za projektovanje železnica, i AQUATERRA softver za projektovanje kanala i rečnih vodotokova. Pre toga smo se suočavali sa dosta izazova u koordinaciji različitih faza projekata i različitih inženjera, kao što su građevinski inženjeri, konstruktori, hidroinženjeri, koji su radili na istom projektu.
Uvek smo dobijali pouzdane rezultate, ali su nam oduzimali mnogo vremena, zbog čega smo cenili brzinu i efikasnost CGS Labs softvera.
Jedna od glavnih prednosti bila je to što su naši standardi već ugrađeni u softver i što je softver bio mnogo lakši za učenje i korišćenje od drugih. Još jedna velika prednost bila je kompatibilnost između PLATEIA i AQUATERRA, što nam je omogućilo da brzo napravimo sveobuhvatan projekat. Sada smatramo PLATEIA najboljim softverom na tržištu za kreiranje poprečnih preseka, 3D modela, analizu putanje i simulacije kretanja vozila.
Projekat | Brza izlazna rulnica za Međunarodni aerodrom Sarajevo
Jedan od naših najuspješnijih projekata na kojem smo koristili CGS LABS softver je „Brza izlazna rulnica za Međunarodni aerodrom Sarajevo“. Ovaj projekat je uključivao projektovanje 300 metara dugačke rulne staze koja bi omogućila velikim avionima da brzo i bezbedno izađu sa piste. Koristili smo AUTOPATH da bismo proverili izvodljivost geometrije i poravnanja rulne staze, s obzirom na veličinu i brzinu aviona.
Takođe smo koristili PLATEIA za podešavanje visine i položaja rulne staze prema postojećem projektu i propisima.
Rulna staza za brzi izlaz povezuje pistu i parking prostor i omogućava brz prelazak aviona sa piste na parkiralište. Ima oštar ugao u odnosu na pistu i prati određene propise, kao što je minimalno rastojanje između piste i brze izlazne rulne staze koja je 550m. Njena širina je određena kodnim nazivom aerodroma, koji je u ovom slučaju C. Na osnovu tog koda se preciziraju širina rulne staze i ramena, kao i radijusi skretanja. A letelica se može približiti rulnoj stazi brzinom od oko 96 km/h. Koristili smo PLATEIA softver za povezivanje planirane piste i planiranog parkinga, a prohodnost smo morali da proverimo referentnim avionom koristeći AUTOPATH. Takođe smo morali da proverimo rastojanje vidljivosti kokpita da bismo obezbedili široko vidno polje. Kao referentni avion iz baze podataka o avionima izabrali smo Boeing 767.
Na ovaj način smo uspeli da prilagodimo geometriju naše rulne staze gde nije bila u skladu sa propisima, jer je softver pokazao tačno kretanje prednjeg i dva zadnja točka.
Najveći izazov na aerodromu bio je dizajnirati geometriju brze izlazne rulne staze, gde su jasno propisani minimalni poluprečnici između piste i trake, zatim proveriti prohodnost aviona Boeing, a zatim prilagoditi geometriju da bude u skladu sa propisima i da odgovara relevantnom avionu.
Autoput Tuzla – Maoča
Trenutno radimo na projektu autoputa Tuzla – Maoča, koji je deo Koridora Vc i Jadransko-Jonskog autoputa kroz Bosnu i Hercegovinu.
Koristimo PLATEIA softver da dizajniramo ceo projekat od početka do kraja.
Projekat je u idejnoj fazi i obuhvata oko 7 km trase, uključujući petlju, carinski prelaz i centar za održavanje i kontrolu saobraćaja. Projekat podrazumeva i izgradnju nadvožnjaka i podvožnjaka duž trase.
Pored toga, radimo i na projektu železnice, koji ćemo podeliti sa vama kada bude završen. Biće to veoma zanimljiv i izazovan projekat koji će povezati Tuzlu sa Sarajevom.
O kompaniji IPSA INSTITUT d.o.o. Sarajevo
IPSA INSTITUT d.o.o. Sarajevo je vodeća nezavisna konsultantska kuća u Bosni i Hercegovini. Osnovana 1958. godine, IPSA je isporučila više od 8.000 projekata širom regiona, izgradivši jaku reputaciju i brend. IPSA je specijalizovana za razvoj infrastrukturnih sistema sa širokim spektrom usluga, kao što su: prostorno planiranje, master planiranje, studije izvodljivosti i projektovanje, priprema tendera i upravljanje projektima, procena uticaja na životnu sredinu i upravljanje otpadom, nadzor izgradnje, tehnička pomoć i optimizacija.
Pruža visokokvalitetne konsultantske inženjerske usluge za različite sektore, uključujući transport, snabdevanje vodom i strujom, izgradnju zgrada i zaštitu životne sredine. IPSA ima partnerstvo sa preko 70 konsultantskih firmi iz Evropske unije, SAD i Japana. IPSA je kompanija koja ima 90 inženjera od kojih je 80% različitih profila. U IPSA timovima su uključeni i univerzitetski profesori sa fakulteta za Saobraćaj i komunikacije, Građevinskog, Arhitektonskog i Elektrotehničkog fakulteta.